Friday, June 3, 2011

Blended Orange Cake

Resepi ni Nora ambil dari rakan Fb Nora, Azlita Aziz. Dah ramai yang buat kek ni..ramai yang kata sedap. Hari tu pergi Tesco, ada banyak oren Sunkist yang besar2 dan cantik..geram menengoknya. Tangkap seplastik. Memang suka buah oren sunkist ni..nak2 musim panas ni. Nora cadang nak buat jus oren campur carrot, mcm kawan Nora ,Sharon Tan, buat selalu. Itu resepi dia jadi kurus..amal minum jus ni bila lapar..
Memandangkan orennya banyak..terlintaslah pulak nak buat kek yang mudah ni...hasilnya mmg memuaskan..sedap pulak tu..jadi Nora pun nak share dgn sesiapa yang nak share..terima kasih buat Azlita Aziz..


resepi mudah:
1 biji orange
2 cawan gula halus ( nora pakai 1 1/2 cawan sahaja mcm Azlita)
2 cawan tepung gandum*
1 susu teh baking powder*
* ayak bersama
1 cawan minyak
3 biji telur
parutan kulit orange (optional)
2 sudu besar jus oren sunquick atau esen oren (optional)

Bersihkan oren dan belah, buang biji dan bahagian tengahnya yg warna putih.
Potong kecil2 dgn kulit2nya sekali.
Masukkan oren ke dalam blender bersama gula, minyak dan telur. Blend hingga halus mulus.
Masukkan ke dalam mangkuk adunan. Gaulkan dgn tepung yang diayak tadi sedikit demi sedikit hingga sebati. 
Boleh masukkan parutan kulit limau dan jus pati oren sunquick atau esen oren tadi. Ini pilihan yea..kalau tak nakpun tak apa jika suka rasa asli buah oren. Tapi kalau tak taruh, keknya tak terasa sangat rasa orennya. Bau jer kuat. So..buatlah pilihan.
Tuang dalam acuan yang digiris. Bakar 170 C selama 45 minit atau hingga masak. Jgn terlalu masak, nnti kering, tak moist.
Hiasan..ikut suka...

2 comments:

  1. Salam kunjungan... blog menarik, senang2 singgah la ke blog saya ;)

    http://www.zuwairiaiman.com

    ReplyDelete
  2. as salam...terima kasih bobhandburry..insyallah...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...