Thursday, December 15, 2011

Layang Layang Bertali Kaca- karya Norhayati Berahim


Kali ini Nora nak bercerita tentang novel yang baru Nora baca, Layang Layang Bertali Kaca karya hebat Norhayati Berahim. Novel setebal 922 mukasurat ini memang menarik dan best. Jalan cerita dan penyudahnya teramatlah Nora suka. Memang semua karya Norhayati Berahim ni memang hebat. Kerana itulah Nora jarang beli novel lain melainkan NB dan RAM sebab kedua2nya selalu memberi kelainan dan kepuasan dalam membaca buku2 karya mereka. Maaf cakaplah..kebanyakan penulis2 sekarang banyak menulis cerita2 yang baru baca sikit saja dah tahu penyudahnya dan selalunya apa yang kita sangka mesti betul. Itu yang tak bestnya...Berbeza dengan NB dan RAM..memang susah nak agak penyudahnya...Apa2pun itu pendapat Nora..lain orang lain pendapatnya...

Biarlah Nora cerita serba sedikit mengenai novel ini. Ianya berkisar tentang Manja seorang anak orang berada yang sedari kecil hidupnya dikongkong oleh ayahnya yang begitu tegas terhadapnya. Kesian anak kecil ini bila apa ingin dilakukan terpaksa dilakukan secara curi2 termasuk bermain layang2...
Kehidupannya berubah bila dia berkeras ingin melanjutkan pelajarannya ke luar negara kerana dgn cara ini dia dapat lari dari kongkongan ayahnya. Pertemuan dgn Zakiah membuka matanya pada banyak perkara seperti agama, cara hidup dan berdikari. Namun pada awalnya perubahan itu tidak menyenangkan ayahnya tetapi akhirnya dapat menerima dgn baik perubahan anaknya.

Dalam novel ini juga ada mencerita kenapa ibu dan ayahnya berpisah, serta penjelasannya. Cerita tentang Pak Jusoh, pemandunya yang begitu setia menemani dan memenuhi segala permintaannya walaupun secara curi2 sehinggalah dia diberhentikan kerja. Cerita rumah perlindungan anak2 gadis yang terlanjur serta kisah cintanya dengan Azmin, seorang anak muda yang sebenarnya sebenarnya rakan bermain layang layangnya.

Juga diselit kisah ibu saudara serta sepupunya Tengku Syamsul yang berniat jahat dengannya serta bapa tirinya yang bergelar seorang doktor.

Slot yang paling menarik ialah ketika Manja menyamar menjadi Maneesa untuk melamar kerja sebagai orang gaji Azmin semata2  untuk menjaga dan merawat mak Azmin yang menghadapi tekanan mental akibat perbuatan ayah Azmin seorang ahli politik bergelar datuk yang berkahwin lain tanpa pengetahuannya.

Penyudahnyapun memang memuaskan. Perkahwinannya dgn Azmin, pertemuannya kembali dengan orang2 yang tersayang dan paling mengemparkannya pernikahan rakannya Zakiah dengan Tengku Syamsul..

Kalau nak tahu lebih lanjut..baik beli dan baca buku ni. Tak rugi dijadikan koleksi.  Nora memang rekomen buku ni pada semua..

Tanamkan semangat membaca di jiwa anda...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...