Monday, March 21, 2011

Strawberry Cheezy Fairlady Cake





Cheezy Fairlady cake ini aku buat untuk hari jadi anakku Najmi yang ke 13thn. Dah plan lama nak try buat kek ni yang mana akhirnya 'terbuat'lah semalam. Kek nya agak berat sebab ada cream cheese di dalamnya tetapi sedap di makan sejuk. Aku terlupa siapa tuanpunya resepi ini namun aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih yang tidak terhingga kepadanya kerana kek yang sedap ini. Aku ubah sikit resepinya, aku buat strawberi sponge cake atas permintaan besday boy. Memandangkan semalam kat Giant banyak fresh strawberries yang baru sampai dan ada offer pulak tu, jadi aku gunakkannya utk deco. Simple jer..tp agak tak sesua utk budak lelakikan..?? hentam sajalah..anyway..aku puas hati dgn kek spongenya yang menjadi gebu...alhamdulilah..
Resepi ni aku ambil dari Norazizah Hamid ( Kongsi Resepi)


Bahan 2:


300 gm tepung sponge mix
5 biji telur 
75gm air sejuk
1 sudu kecil ovallette
1 susu kecil vanilla
75gm butter( dicairkan dan disejukkan) / minyak jagung


Utk layer:
100gm butter
150gm cream cheese
50gm icing sugar ( ayak)
100gm fresh cream


cara:
1.  Pastikan bekas tidak berminyak atau berair, kalau tidak kek tak akan naik.
2.  Pukul semua bahan kecuali butter sampai kembang, putih dan tak jatuh.
3   Masukkan buuter/minyak. Kacau perlahan2 hingga sebati.
4   Lapik loyang 9", tuang adunan dan bakar 160 c api atas bawah selama 45-50 minit atau hingga masak.
5   Sejukkan dahulu sebelum di belah 3.
6.  Utk layer : pukul butter dan cream cheese hingga sebati.
7   Masukkan gula dan pukul lagi, masukkan fresh cream. Pukul hingga kembang.
8   Sapukan ke lapisan pertama, letak lapisan kedua. Sapu lagi dan letakkan lapisan ketiga.
 Untuk hiasan.
     Pukul 100gm fresh cream + 2 sd besar air sejuk hingga kembang. 
     Ratakan ke permukaan dan keseluruh kek. Tabur parutan coklat putih. Hias dgn bunga atau apa2 yg   disukai.


***kalau tak nak hias dgn fresh cream, boleh buat lebih sikit adunan utk layer atau pakai buttercream, atau nak taruh coklat ganachepun boleh.Ikut citarasa masing2...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...