Thursday, March 24, 2011

Apam Polka Dot Dot


as salam. Ramai yang dah cuba buat apam polka dot dot. Aku jugak yang ketinggalan. Bukan apa, aku takut tak menjadi sbb aku ni bab apam mangapam ni fail sikit. Lagipun anak2 tak berapa gemar makan apam. Tapi entah kenapa semalam hati aku tergerak nak buat apam ni setelah lama memendam rasa. Mungkin dalam perasaan gundah gelana menunggu keputusan SPM anak dan duduk sorang2 pulak tu kt rumah, lalu aku mencapai semua bahan2 utk mengapam apam polka dot ni. Maka inilah hasilnya walaupun tak secantik orang lain punya namun puas hati..jadi jugak. Yang suprisingnya..anak2 suka. Kata diaorang sedap sbb ada inti..siap suruh ibu nya buat lagi nak promote kt kawan2 dan cikgu...
Resepi ini aku ambil dari Eiza Hamid, terima kasihlah kerana resepi yang best ini


Bahan2 :


3 biji telur ( yang sejuk dari peti sejuk)
275 gm tepung gandum
3 sudu teh baking powder
220 gm gula halus
150ml susu segar/ santan/cair
1 sudu kecil ovallette
filling : strawberry/ blueberry/peanut butter/kaya atau apa2 yang disukai


cara:
1. ayak tepung dgn baking powder.
2. pukul telur ,ovalette dan gula hingga kembang dan putih.
3. masukkan tepung dan susu. pukul lagi hingga kembang,gebu dan putih macam buat bahulu.
4. bahagi kepada beberapa bahagia utk diwarnakan mengikut pilihan.
5. masukkan dalam piping bag.
6. picit dalam acuan kertas (ikut suka size apa).
7. masukan filling. picitkan adunan keatasnya sehingga 3/4 penuh.
8. kemudian dot dotkan dgn warna pilihan ( adunan yang lain colour).
9. Kukus selama 15 minit

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...