Tuesday, February 12, 2013

Bahulu

Raya lambat lagi tapi teringinlah pulak nak buat bahulu. Tengok kat Giant, Mat Bangla yang buat bahulunya. Mana boleh jadi ni, aku orang melayu...tak tau nak buat bahulu. Kalau tak boleh buat bahulu secara tradisional, buat pakai ovenpun jadilah...kira alhamdulilah lah kalau jadi.

Maka dengan penuh semangat, Nora menggunakan pakcik Google utk "search" resepi bahulu menggunakan oven. Nak buat cara tradisional...hmmm...pernah cuba masa mak mentua buat tapi hampehh...hangus aje...tak pandai timing, sbb mak mentua pakai cara tradisional, guna api bara atas bawah...respek kat mak mentua, dia buat mmg cantik dan timingnya cukup bagus...

Akhirnya setelah meng"google"..banyak resepi, Nora dapatlah satu resepi yang memuaskan hati Nora. Walaubagaimanapun, mula2 buat tu banyak juga yang kerasnya tapi lama2 bila dah dapat skill, alhamdulilah...menjadi gak bahulu Nora. Mula2 buat, dapatlah 100 lebih biji (acuan mcm buah kana tu). Lepas tu Nora cuba buat lagi guna acuan buah kana dan cermai. Kali ini Nora buat banyak sikit, untuk anak sedara kahwin...dalam 400++..



Jom kita tenguk resepi bahulu ni...

10 biji telur gred A
350gm gula halus
200gm tepung gandum
1 sudu teh bakung powder (kalau nak taruh)
1/2 sudu teh esen vanilla (kalau nak taruhlah..Nora taruh sbb nak hilang bau dan rasa hanyir telur)
Tepung gandum (agak2lah..sangai dulu)

Mula2 kita sangai tepung gandum dulu. Letak dalam kuali dan panaskan tepung agak2 sampai rasa mcm ringan jer. Sejukkan terlebih dahulu dan ayak dengan baking powder.

Tepung gandum yang telah disangai
Pukul telur dengan gula hingga pekat, likat, putih dan gebu.
Sepuluh biji telur
Adunan telur akan naik tiga kali ganda bila dipukul ( Nora pakai hand mixer jer untuk pukul telur ni...)

rupa telur dan gula bila dah dipukul..
Bagi yang baru nak menggunakan acuan bahulu, eloklah dipanaskan acuan terlebih dahulu dengan minyak. Isi penuh acuan dengan minyak, masukkan dalam oven dan panaskan dalam 10-15 minit. Tuang keluar minyak sebelum menggunakan acuan.



Panaskan oven 200 C.

Masukkan tepung kedalam adunan telur tadi sedikit demi sedikit secara balik kaup menggunakan spactula.

balik kaup dengan perlahan lahan.

Setelah adunan sebati, ambil dalam semangkuk adunan tadi, campurkan sedikit lagi tepung (dalam satu sudu besar tepung..ikut saiz mangkuk) Gaul sebati.

dalam  mangkuk saiz ini Nora tambah dalam 1 sudu besar tepung.

Letakkan adunan dalam acuan dan bakar dalam 10 minit atau hingga bahagian dan kekuning2an.

isi adunan penuh macam ni
Masa nak ulangi proses membakar ni, oles acuan dengan sedikit minya terlebih dahulu dan panaskan sekejap dalam oven. Lepas tu baru letak adunan tepung.

nilah rupa bahulu yang berjaya Nora buat...




3 comments:

  1. kak, sukatan utk 100 bj xde ke? or 50bj je... byk sgt tuh

    ReplyDelete
  2. kak, sukatan utk 100 bj xde ke? or 50bj je... byk sgt tuh

    ReplyDelete
  3. cantek sgt.. nk tye oven pe ye..grill ke convention..nk bli utk mk buat bhulu..x taw jns ape

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...